Forfatteren til bogen

“Slip Angsten – Bliv den sejeste Angstfighter”

Lise Kryger

Hvem er jeg?

Mit navn er Lise Kryger, er født i 1972 og opvokset i Århus og er tidligere indehaver af hjemmesiden Slipangsten.dk.

I skrivende stund er jeg 49, gift med Peter og mor til Sebastian som er 12 år.

Jeg har en uddannelse som mediegrafiker og arbejder i dag som selvstændig med hjemmesiderne: lisekryger.dk / Staerkesider.dk / og Eventyrsstyrelsen.dk / FreeRangeTravellers.com og Angstfighter.dk

Mit første angstanfald

Som 15 årig fik jeg mit første angstanfald, og selvom følelsen af angst var mig bekendt, var denne oplevelse en anden og står aldeles tydelig i min erindring. Dengang i midt 80’erne var der ikke megen kendskab til social angst og social fobi, og jeg havde heller ingen computer som kunne give mig svar på, hvorfor jeg havde det sådan. Så jeg tænkte, at alle nok havde det på samme måde, jeg var nok bare ekstrem dårlig til at skjule det. Jeg blev bedre og bedre til at skjule angsten og jo mere jeg skjulte angsten – jo værre føltes den.

Jeg tænkte, at der var noget galt med mig. Jeg forstod ikke, hvorfor jeg ikke kunne slappe af og nyde ungdommen ligesom dem ,jeg kendte, og jeg forstod ikke, at andre kunne nyde livet sådan, når det gjorde så ondt nede i maven. Jeg prøvede at leve livet, sådan som jeg forventede at et normalt liv skulle leves. Det betød, at jeg kastede mig ud i situationer, som jeg i virkeligheden slet ikke magtede. Angsten blev ikke accepteret – ej heller anerkendt.

En dag så jeg i tv, at der i København var startet noget der hed “Fobiskole”. Folk lå på madrasser og slappede af og havde elastikker om hånden, som de brugte, når de eksponerede deres angst. Det begyndte at gå op for mig, at det jeg mærkede i min krop og i mit sind var det samme som dem, der var inde på tv. At der var andre, der havde det ligesom jeg.

Der skulle gå mange år, før jeg begyndte at åbne op og fortælle, hvordan jeg havde det. I 2002 tog jeg et aftenkursus på Jysk Fobiskole (i dag hedder det Jysk Psykologcenter) hvor jeg lærte om, hvad det vil sige at have angst. Jeg begyndte at forstå, hvorfor det kom og hvorfor netop jeg oplevede det. Jeg lærte om kognitiv terapi, og at bearbejde mine tanker og mine grundholdninger til mig selv.

Jeg har altid følt, at det var svært at tale med andre om det at have angst. Måske var der bare ikke nogen i min omgangskreds der kendte til det, eller måske ville de – ligesom jeg, heller ikke anerkende det eller tale højt om det.

I 2011 tog jeg et tre-måneders dagforløb på Jysk Psykologcenter, hvor jeg lærte at håndtere angsten på de områder, jeg endnu manglede. Det blev et intenst forløb, hvor jeg lærte om psykologien bag angsten, om sikkerhedsadfærd, eksponeringer og ikke mindst mindfulness.

De metoder, der har hjulpet mig var:

  • Psykoedukation
  • Kognitiv adfærdsterapi
  • ACT (acceptance and commitment therapy)
  • Stressreducering
  • Mindfulness
  • Eksponeringer, graduerede

Angsten forsvandt ikke lige pludselig. Det blev en gradvis ændring i de mange vaner og mønstre mit liv var spundet ind i og en langsom tilvænning til et liv uden angst. Intet af det gamle liv blev genoptaget, men min indre kerne blev fundet frem igen og det var herinde de fleste af svarene blev fundet.

Min lange rejse for at nå til der, hvor jeg er i dag, har lagt lod på vægtskålen over et kvaliteter i mit liv. Uden denne rejse var jeg ikke den, jeg er i dag, og uden mine erfaringer og uden den lærdom, jeg har måtte betale så høj en pris for at lære, har været det hele værd.

Efterfølgende, tog jeg et 10-ugers forløb på Mariendal, hvor jeg blev indført i MBSR (mindfulness baseret stress reducering).

Jeg har i efteråret 2013 haft været tilknyttet Jysk Psykologcenter, hvor jeg har arbejdet som eksponeringslærer. Her hjalp jeg i 13 uger kursisterne på dagholdet til at planlægge og gennemgå graduerede eksponeringer.

Hvorfor lavede jeg i sin tid Slip Angsten?

Der var engang, hvor viden om angst var bundet til psykologer og psykiatere som havde læst på universitetet i mange år eller stod skrevet og gemt i siderne på tykke bøger, du skulle reservere og hente på biblioteket.

Der var engang, hvor angst var et begreb de færreste forstod og endnu færre anede, hvad der kunne gøres ved det. Angst var en dunkel fætter, vi gemte væk af skam og frygt for at blive undervurderet og stigmatiseret.

Slipangsten.dk blev skabt i 2007 på et tidspunkt, hvor der i Danmark ikke fandtes meget om angst på internettet. Det blev min mission at skabe et frirum for alle der, som jeg selv, ønskede at stå ved deres angst og med viden, værktøjer og erfaringer slippe den.

Det, der blev sparket til at oprette siden var, at jeg netop havde taget mig sammen til at fortælle min arbejdsplads om min angst, hvorefter jeg blev fyret 15 minutter efter. Min første antagelse var: “Jeg skulle aldrig have åbnet mig op om min angst”. Min næste antagelse blev: “Det kan ikke passe – det var det rigtige for mig at fortælle om det – også selvom det blev dårligt modtaget”.

I de år der er gået, siden Slipangsten.dk er kommet til, er der sket et skred inden for viden om angst og angstbehandling. Desværre er historierne også blevet flere og flere. Det er min overbevisning, at det er aftabuisering og afstigmatisering, som har medvirkende årsag til at flere og flere står frem med deres angst.

Derudover lever vi i dag i et samfund og i en kultur, der bærer præg af store krav og forventninger samtidig med, at vi bliver mere og mere individuelle og giver slip på de traditionelle familiemønstre.

Gamle industrielle erhvervsmønstre, der opfordrer til effektivisering samtidig med, at vi skal levere større og større præstationer inden for viden og individuelle og kreative parametre gør, at vi har skabt en kultur, der er grobund for, at vi bliver stressede og udvikler angst.

Slipangsten.dk trak viden og erfaringer sammen og gav dig muligheden for at lære at håndtere og skabe dit liv på egne præmisser frem for samfundets og omverdens.

Det er ikke længere kun de lærde, der skal lære og drage nytte af viden. Internettet gør det muligt at tilgå viden og erfaringer, så du på egen hånd kan sammensætte de elementer, du skal bruge for at slippe angsten og skabe det liv du ønsker at leve.

Derfor solgte jeg Slipangsten.dk

Jeg var nået så langt med at slippe min angst. Men jeg havde også brugt 13 år med at fokusere og tilegne med viden om angst. Til sidst nåede jeg til et punkt, hvor jeg havde brug for at fokusere på andet end angst. At slippe “Slip Angsten”.

Kulminationen kom, efter jeg skrev bogen “Slip Angsten – Bliv den sejeste Angstfighter”, hvor jeg samlede al min viden og alle mine erfaringer om angst på 260 sider. Jeg kunne mærke, at det var tid til at slippe jagten på at blive 100% angstfri – og blot leve det liv, jeg ønsker at leve med og uden angst.

I december 2020 solgte jeg Slipangsten.dk og som det eneste har jeg valgt at lade bogen leve videre lidt endnu. Jeg har lagt så meget i den bog, og den fortjener at være til hjælp til alle, der kan bruge den.

Det her tror jeg på (mine værdier)

Jeg er ikke kommet hertil på håb og lyserøde drømme. Jeg er kommet hertil fordi jeg har valgt. Hver dag har jeg taget et valg. Også selvom det har været dårlige og ukonstruktive valg – har jeg valgt.

Jeg har op til flere gange i mit liv taget beslutninger, der er gået stik modsat det forventede eller ønskede, fordi jeg har valgt mig selv og har erkendt mit liv og stukket en kurs, jeg ville følge.

Mit liv har til tider budt på dramaer og traumatiske oplevelser, og jeg har besluttet mig for, at det ikke skal være dominerende for de valg, jeg som voksen har mulighed for at tage. Nok har mine valg farvet og nok er de en del af min historie, men jeg har besluttet mig for, at resten af mit liv er på mine præmisser så vidt muligt, og at jeg tager ansvaret for de valg, jeg tager.

Der er kun en, der har fulgt mig tyndt i mit liv – og hun vil også være der, når jeg en dag skal herfra. Hun er min nærmeste rådgiver, mentor og hun ligger inde med de fleste af svarene. Mig selv.

  • Jeg tror på, at vi som mennesker kan meget mere, end vi går og fortæller os selv.
  • Jeg tror også på, at vi præsterer alt for meget, vi ikke behøver, fordi vi glemmer at tage stilling til, om det vi gør egentlig giver mening
  • Jeg tror, at vores krop og fornemmelse i maven ligger inde med en viden, som vi i mange år har overset
  • Jeg tror på, at angst er en del af vores overlevelsesevne og uden den, vil vi komme slemt til skade. Når angsten er i balance, lever vi et fleksibelt liv, der giver os muligheder frem for begrænsninger
  • Jeg tror på, at angsten har en grund og en historie, som hvis vi lytter til den fortæller os vigtige ting, vi har overset

Vi har kun et liv. Vi skal leve det. Med og uden angst. Helst bare leve uden at blive væltet af angst.

Jeg kan hjælpe dig

Du er ikke alene med din angst. Vi er desværre rigtig mange danskere der kæmper for at slippe angst fordi den på et tidspunkt er tippet over og er begyndt at fylde for meget. I skrivende stund er vi faktisk 350.000 danskere, og jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange vi er på verdensplan.

De gode nyheder er, at selvom vi er mange, er der også kommet mere viden til, nye behandlinger og fordi du og andre er begyndt at åbne op og stå ved angsten, er det blevet nemmere at dele erfaringer og hjælpe hinanden på kryds og tværs af geografi.

Jeg kan hjælpe dig med din angst, fordi jeg selv har været ramt af angst og fordi jeg har gået mange veje, der til sidst har resulteret i, at jeg har sluppet den største del af min angst.

De erfaringer, jeg har gjort mig, den viden, jeg har tillært mig og de værktøjer, jeg har brugt for at nå hertil, vil jeg dele med dig.

Jeg kan hjælpe dig, der:

  • har erkendt, at du har angst
  • ved, at der skal handling til for at slippe angsten
  • er parat til at smøge ærmerne op for at tage de vigtige beslutninger
  • er villig til at gå de skridt, du ved inderst inde giver mening for dig
  • er kommet til den erkendelse, at angsten skal håndteres – ikke undertrykkes og gemmes væk
  • tør tage chancen og møde dig selv i din reneste natur

Måske, jeg også kan hjælpe dig?

Bogen

Bogen, der hjælper dig med de seje og stærke værktøjer, der hjælper dig med at slippe angsten: viden, stressreducering, mindfulness, eksponering og eksponering!

Hvilke psykologiske retningslinier, har jeg benyttet mig af?

Jeg har siden jeg fik mit første angstanfald haft bekendtskab med følgende psykologiretninger og værktøjer: Gestaltterapi, drømmeterapi, tegneterapi, kropsterapi, urtemedicin, antidepressiver, beroligende medicin, kognitiv adfærdsterapi, psykoedukation, kunstterapi, mindfulness, ACT (acceptance and commitment therapy), NLP og positiv psykologi.

Det, som har rykket for mig – det, som har gjort, at jeg slipper angsten har været: Kognitiv adfærdsterapi, mindfulness og ACT.

Vil du se den bog, jeg har skrevet? Så tryk på linket her!

De bedste hilsener,

Lise Kryger